Buku : SPIRIT BUDAYA KANG DEDI
B a b : Balik Ka Tatani Karuhun (Tamat)
Cita-cita kuring teh di Purwakarta, kabeh tukang tani make tatanen
organik. Ari tatanen organik teh lain barang anyar. Matak ceuk kuring ge
aya kalimat, balik ka tatani karuhun. Hartina, kembali pada kebudayaan
lama. Kolot urang baheula teu apaleun nu ngarana puladan, embrim.
Apaleuna sapu pare, tebu.
Sabab kieu, lamun urang ngaku agama
Islam, kalau kita mengaku diri kita beragama Islam, ada satu hal yang
diajarkan dalam Islam yaltu tidak boleh membunuh. Jadi pertanian salila
ieu maehan. Beurit dipaehan ku jelema, anggeur teu beak-beak. Sabab nu
tugas neangan beurit mah lain jelema, tapi oray. Asal orayna dilobaan,
beuritna leungit. Nu tugas maehan beurit mah lain jelema, tapi manuk
heulang. Asal manuk heulangna dilobaan, beuritna leungit. Anu boga tugas
maehan beurit mah lain jelema, tapi manuk bueuk, lamun manuk bueukna
dilobaan, yakin beurit bersih.
Untuk itu, saya sejak tahun 2008
menjadi wakil bupati, pernah saya sewa orang Thailand kemudian membuat
beberapa percontohan pertanian organik. Kemudian saya juga memerintahkan
kepada dinas pertanian di 2014 ini fokus menyelesaikan organik secara
paripurna. Jadi lamun boga sawah ku organik, berarti urang kudu butuh
sapi, kudu butuh domba, berarti lamun butuh sapi jeung domba, berarti
patani teh sagala aya.
Ceuk urang, kabupaten teu meunang meuli
traktor, meuli munding wae, bagikeun ka patani anu jujur. Sabab loba
patani ge nu nurus tunjung, geus dibere kebo, dijual. Sabab, lamun
traktor ngising, sawah jadi ruksak. Lamun traktor anakan, kudu dibawa ka
bengkel disebutna turun mesin. Tapi lamun munding ngising pan alus ka
sawahna, mun munding turun mesin, berarti anakan.
leu nu dimaksad ku Bupati program seribu ekor domba di
PERTANIAN SALILA IEU MAEHAN. MAEHAN ORAY, MAEHAN BUEUK. AKIBATNA BEURIT TEU BEAK-BEAK.
170 • Spirit Budaya Kang Dedi
desa teh tujuana eta. Mun hayang duit ti tai sapi, geus aya pabrik nu
rek nampung mun rek dijual, ayana di sisi Ciherang anu jalan ka Campaka.
Nu bogana geus datang, Bupati dari pada meuli tai ti Subang, ti pabrik
peternakan nu milik Subang, heug di Purwakarta sinah ngarumpulkeun,
diolah, di urang jadi pupuk deui.
Jadi Iamun pertaflian organik,
pasti boga karep, nu kadua munding, sapi, domba, hayam. Hayam nu
kongkorongok, Ieuwih gancang tibatan adzan subuh. Kukituna lamun kitu,
kabeh tukang tani tong ngandeulkeun tina panjualan pare wungkul. Ngajual
pare, traktorna mayar, geus traktor meuli beas huut mayar, dek kumaha
deui manggul nguli keun rek kumaha deui.
Jadi bener mun pak tani
tinggal daki teh, unggal poe kudu boga hutang ka warung ti mimiti ka
urusan kurupuk nepi ka urusan lauk, nepi ka urusan cengek nepi ka urusan
cabe, nepi kadieuna keun urusan ELPG mah jelema teu eling. Lamun di
Galudra jelema stres ku ELPG, ku tai sapi weh, suluh pabalatak, tangkal
balala jeung jing. Ku naon rakyat siga balangsak.
Ayeuna salah
pendidikannana, sakoIa sakoIa teu ngajar keun pendidikan pertanian,
sakola-sakola teu ngajarkeun peternakan, sakola-sakola ukur ngajarkeun
mawa buku ti imah ka sakola. Di sakola murid mawa buku dibaca henteu,
mantak ku urang mimiti teu meunang mawa buku paket ka sakola, cukup mawa
catetan buku hiji weh.
Di sakola guru sina ngomong terus murid
nulis. Lain guru teu ngomong murid teu nulis, teu baleg sakola teh,
balik ka imah maen PS. Jadi lamun kieu carana iyeu pertanian rusak,
engke karep budak urang, budak ngora karepna ngajual wae, sawah jual
trus kebon
171 • Spirit Budaya Kang Dedi
jual, engke lamun jadi pamingpin negara teh ngitung anggaran, negarana dijual. mantak Purwakarta siga ayena
Jadi berpikir ekonomi teh pengaluaran diitungna. ulah pikir
pendapatan. Ayeuna Pa tani ngawuluku munding teu kaop jelema pendapatan
sorangan, sapina modol weh kabehan pengaluaran teu mundingna modol jadi
gemuk, diitung. Kuring mah ngitung dinu geus ngawaluku balukna
172 . Spirit Budaya Kang Dedi
meunang belut pan teu kudu meuli deungeun sangu. Engke mun geus usum
tandur loba genjer, beres deui wae, ngala tutut, ngala keong, engke
diauran lauk aya lauk, henteu alus kumaha.
Engke ngala pare,
jaramina teu diduruk tapi diburukkeun jadi pupuk, engke parena tong
digiling, tutu deui weh nu alus mah, engke mais deui ayeuna. Engke huut
badagna di manfaatkeun deui jadi pupuk organik. Terus budak ka sakola
teu kudu momotoran, balik teu kudu main PS, nyokot arit mawa kalenjar
terus ngarit, terus ngaji, ku lantaran cape peutingna hees ngimpi jadi
presiden. lsukria hudang deui ka masjid tentrem geura hatena.
Jadi
ruksak negara teh silih omongkeun, rakyat ngomong keun pamarentah,
pamarentah parasea wae. Pan ngerakeun negara model kieu, nah ku kituna
iyeu nu kudu dibenerkeun ku urang.
Tah usum hujan melak tangkal, pan kuring ayeuna intruksikeun ka barudak sakola pokona teu kudu diajar unggal poe. Malah
ku kuring diintruksikeun ka budak sakola lamun usum tandur budak teu
kudu asup ka sakola, titah tandur, eta pendidikan. Usum panen teu kudu
asup ka sakola tapi ka sawah ngala pare, eta teh pendidikan.
Baheula pas di Cipulus, melak pare anggeur sakitu. Sing boga kayakinan
ka Gusti atuh, da mekarna teh ku Gusti. Diajar tauhid, kudu diterapkeun
kanu pare. Jadi ieu nu dimaksad. Ayeuna Bupati lamun geus kabeh organik,
di 2015 Bupati rek meuli munding 20 miIiar Tapi tong lebah diperiksa
BPK, mundingna euweuh. Jadi pan ari di urang mah cocokna munding. Ceuk
kolot baheula, ari iinguan teh lain jang usaha, tapi tendeun poho.
Ayeuna mah ngerakeun. Ari ngomong Allahu akbar, tapi palebah kurban
parebut daging. Eta teh cingcirining bangsa teh teu beradab. Naon
sababna, teu pantes orang Galudra parebut daging kurban. leu jukut
sakieu lobana. Jadi bener ceuk Sayidina Ali, lamun urang ayeuna teh
kufur ku lantaran fakir. Nu fakir lain ku lantaran fakir harta, tapi
hate urang geus fakir. Budak urang
173 Spirit Budaya Kang Dedi
diajarkeun kedul di sakolana.
Kuring geus menta ka guu, sanajan penteun matematikana opat, tapi boga
munding, kudu naek. Engke mah, mun budak teu asup sakola, kusabab
mantuan macul, berarti dianggap asup sakola. Budak urang pan resep
musik, tah ayeuna mun maen musik dianggap hadir. Kalau olahraga maen
bola dianggap hadir. Sabab eta ge pendidikan.
174 Spirit Budaya Kang Dedi
Kuring bejakaeun, tong nyieunan PAUD di desa, pendidikan anak usia
dini, dikumpulkeun nyieun TK. Yeuh dengekeun, mawa budak leutik dina
sisi susukan teh PAUD, di sawah lulumpatan bari ngala tutut simeut, eta
PAUD, eta budak diayun dina handapeun tangkal jambu, eta teh PAUD, eta
budak guyang di walungan eta teh PAUD, budak numpak munding teh PAUD,
justru nu di sakolana ngariung jajan eta lain PAUD.
Kalau tidak
digerakkan begini, kesadaran bangsa menjadi bangkrut. Kenapa? Tidak ada
yang mau jadi petani. Dan kemudian karakternya menjual. Saya berterima
kasih ke Pak Teguh bersama istrinya yang telah membantu masyarakat di
sini diberikan contoh bertani organik. Pan alus, nu alus teh di luhurna
aya balong. Cai balong mah beda jeung cai biasa, turun ka sawah, jadi
kahirupan. Jadi unggal bulan teh teu rumahong. Ku kituna sing percaya,
pertanian organik teu mawa sangsara.
175 • Spirit Budaya Kang Dedi
Tidak ada komentar:
Posting Komentar