Buku Spirit Budaya Kang Dedi : Bab. Pendidikan Manusia dan Alam
Sampurasun..
Dina UUD 45 geus jelas, pendidikan teh nyaeta mewujudkan manusia
Indonesia seutuhnya. Dalam kosmologi kebudayaan, orang Jawa nyebutna
‘sangkan paraning dumadi, keris manjing ka sarangka’ saur tinu
simbolisasina perang. Sabab waktu harita, elmu dilambangkeun ku pakakas.
Nu pakakasna hebat, eta elmuna luhur. Urang Sunda, neungetkeun diri
kana alam jeung lingkunganana. Nyebatkeunana, ‘Congo nyurup kana puhu ‘
eta teh tina falsafah awi. Ari awi teh falsafah pendidikan. Mingkin
kolot awi, mingkin gede babaktina ka kulawarga jeung ka masyarakatna
Bisa dicirian, mingkin kolot awi, mingkin teu dibaju. Konsepsina eta.
Kunaon urang Sundangarekatkeun diri, nyebakeun diri ka alamna? Sabab
urang mah boga kayakinan yen jalma nu migusti ka diri teh, nyaeta jalma
nu seba ka alamna. Lamun dina falsafah urang Baduy mah, nu panjeung tong
diteukteuk, nu alus tong dipakuan. Eta prinsipna. Matak ge nyieun
imahna pasti ditalian. Lamun usum gempa, teu rugrug. Sabab eta sebana ka
alam.
Lamun pagaweanana, nelayan berarti gumantung kana laut,
Iamun jadi tukang tani gumantung kana alamna. Jadi kudu seba diri ka
alam. Tapi lamun engke rajana manjing ka kolot tempo gantunkeun alam
dunya, tilar dunya pingaraneunana, disebutna teh ngahiang. Nu bener na
mah lain ngahiang, raja mangkat ka leuweung, tatapa di leuweung nepi ka
maotna. Teu meunang aya kuburanana, ku sabab urang Sunda anti kanu aspek
flu sipatna penziarahan. Eta konsepna. Kadieunakeun kunaon di Sunda
seeur kuburan? Kumargi pengaruh ti budaya Jawa, budaya Mataram. Budaya
Jawa mah, kuburan teh utama pisan.
Kukituna, bertuhannya urang
Sunda yaitu mengabdikan diri, menyerahkan diri secara total pada alam.
Seren sumeren, Serah bongkokan. Ka Gusti tapi make wasilah. Hubunganna
deungan alam dunya pendidikan, lamun hayang manusa Indonesia seutuhna,
manunggal atau teu papisah, disebutna simbiosis mutualisme.
Ari Indonesia teh naon? Nagara. Kudu nyebakeun diri jeung alam.
124 . Spirit Budaya Kang Dedi
ku urang ditincakan. Berarti utuh teh kudu jeung taneuhna, caina, panon
poena, anginana. Lamun utuh berarti kudu wawuh. Maka pendidikan itu
adalah proses pengenalan manusia pada alam.
Matak lahir ilmu IPA,
Biologi, Kimia, Fisika. Jadi IPA teh hiji wasilah pikeun ngenalkeun
jalma ka alamna. Berarti anak didik urang kudu wawuh ka alamna. Berarti
guru kudu mampu nganteurkeun budakna wawuh ka alamna, cinta ka alamna
dina pelajaranana. Lamun biologi disebutna ilmu hayat, nu pertama kudu
diterangkeun nyaeta ngenaan hayat anu aya dinu dirina. Nu pertama anu
dijelaskeun ka budak teh nyaeta anatomi tubuhna heula. Bahasa Sunda teh
kaya, kudu jadi kabiasaan disebutkeun. Jadi urang Sunda teh cawokah,
ongkah, jujur ucapanana. ieu nu disebut abad keterbukaan. Demokrasi,
terbuka tong disumput-sumput. Eta bahasa
• ucapkeun, eta bahasa diteliti, tong malah jadi tabu.
Bahasa Sunda teh bahasa pengetahuan, jelaskan dan sisi pengetahuan,
jelaskeun make pikiran pengetahuan. Bahasa Sunda teh aya tingkatan
bahasa, kudu digunakeun. Apa yang menjadi spirit, yen bahasa Sunda kudu
jadi pengantar pengetahuan. Maksudna, budak kudu wawuh ka dirina, hiji
ka anatomi tubuhna, jangkungna sabaraha, golongan darahna, lahirna poe
naon, titik Iemah, dahareun nu alergi, guru biologi kudu bisa
ngajelaskeun. Orang yang mengenal dirinya akan mengenal Tuhannya.
Guru itu kemudian memberikan rekomendasi pada orang tuanya. Yang
kemudian lahir anak-anak yang sehat yang mengenal mataharinya, mengenal
udaranya, mengenal airnya, mengenal Tuhannya, jadilah anak anak yang
sehat. Naon targetna? Kekuatan pendidikan berkarakter.
125 • Spirit Budaya Kang Dedi
Anak-anak kudu boga spirit, saha nu ngajelaskeun? Guruna. Guruna
ngajelaskeun pelajaran kudu nyaho mangfaat jeung diri budak teh naon.
Ayeuna, jang naik kelas kudu dapet nilai gede. Aya ujian akhir, jadi
sakola teh ngan jang meunang nhiai wungkul, paloba-joba bimbel. Sakola
teu mendidik anak sampai akhir.
ini yang saya inginkan, pendidikan
berkarakter yaitu pendidikan itu kudu ngahiji manusa jeung alamna, alam
lahir jeung alam batin. Otak kiri, otak kanan. Engke mah guru kudu bisa
ngarekomendasikeun makan anak-anak ka ibu bapak murid. Ieu nu jadi
masalah. Tujuannya ngajadikeun anak-anak cerdas jeung sehat.
Nu kadua, saatos anatomi tubuh, eta budak kudu diajar konsepsi Iingkungan. Ngenal Iingkungan sekitarna. kahirupanana, Budak
kudu balik ka tina asalna. Kudu mantuan bapa jeung indungna dina pagaweanana. Kukituna sakola kudu muka ruang gerak,
misalna pelajaran sakola mantuan indung bapak dina pengabdian. Sakola
kudu ngajarkeun praktikna. Budak kudu bangga jeung nyaho pagawean bapa
jeung indungna. Kuring mere instruksi, guru
menangkeun budak ngilu ka indung jeung bapana.
Nu katilu, pendidikan nu diudag teh nilai, lain angka. Nilai aya na
dinu kualitas. Aya kesalahan dinu sistem pendidikan urang. Ngadopsi
pendidikan Barat. Di Barat, budak teu meunang dibentak ku bapana. Di
Barat, budak bisa ngalaporkeun bapana mun bapana ngabentak. Di Barat
murid teu bisa dicarekan ku guruna, ku sabab negarana ketat. Miceun
runtah aya hukumanana, nyiduh masalah, budakna digebuk batur ngambek.
Indonesia itu feodal belum demokrasj. Hukumna can tegak. Kudu boga
kendall ti indung
catatan
‘SAYA INGIN PENDIDIKAN YANG MENYATUKAN MANUSIA
DENGAN ALAM LAHIR DAN ALAM BATIN.
126 • Spirit Budaya Kang Dedi
harian murid. Kabijakan di sakola teu meunang aya tukang dagang, kudu
diancam heula, Engkeu dinaekeun standarisasina, Aya loker tiap kelas.
Tahun ayeuna 160 juta, tahun hareup 200 juta harga kelas. Toiletna 25
juta. Di sakola teh teu kudu aya buku paket. Lengkapi perpustakaan
kelas.
Ka sakola budak kudu leumpang kudu mulung runtah, ditukeran
ku endog jeung susu. Engke di sakola diajarkeun ngelola sampah organik
jeung non-organik. Terus engke kuring dek nyieun alat pengurai sampah.
lntelektualna diasah terus. Guru tugasna ari aya nu bangor kudu potong
nilaina. Teu kudu ngambek.
Ari SD jadi sembilan tahun.
Dihijikeunjeung SMPJadI guru SD, SMP SMA teh kudu jadi sadarajat. Ku
kituna ieu kudu diwangun ku urang, pendidikan agama jadi pendidikan
nilai. Kuring dek nyieun sakola SMK nu aya jurusan kajian fiqih.
Biologi, kimia, fisika teh pelajaran agama. Nu diajarkeun ku guru agama
teh, fiqih agama.
Tah ieu nu kudu dikembangkeun di dunia pendidikan
di Purwakarta. Sakola bade dijadikeun tempat mewah. Engke ka payunna,
barudak ka sakola nganggo sapedah. Guru-guruna tenang, pembelajaran di
mana mana, budak sarehat, guru sejahtera.
Terus kadieunakeun
pendidikan urang ngalahirkeun antrean pengangguran anu panjang. Akibat
pendidikan formal, jadi teu sinkron jeung pagawean. Akibat formal
teuing, jadi jenuh. Nyanghareupan buku formal, sakola formal, instruksi
formal, pendidikan formal, akibatna proses pendidikan jadi formal.
Guru-guru neangan seminar lain jeung nyokot elmuna, tapi jeung neangan
sertifikatna, jeng keur kenaekan angka kredit formal. Sakola bohong,
buku bohong, elmuna ge bohong.
Kasalahan urang sakola teh, cicing di dunya, teu
127• Spirit Budaya Kang Dedi
ngajarkeun elmu dunya. Cicing dina taneuh, teu ngajarkeun elmu taneuh.
Jadi budak urang teu ngahargaan taneuh. Budak urang teu diajarkeun angin
teh ti mana mimitina, manfaatna naon, kunaon faedahna, naon
katangtuanana. Nginum cai, teu diajarkeun cai timana mimitina. Sieun ku
Allah tapi hukum dunya teu disebutkeun.
Ngontrol barudak teh tong
unggal 6 bulan sakali ku raport. Tapi kuduna dikontrol unggal detik,
unggal poe, unggal minggu, unggal bulan, unggal taun. Kukituna aya buku
kendali. Teliti taneuh maneh, engkena diteliti unsurna, tangkal naon nu
cocok dipelak di dinya, langit di Nusantara dijelaskeun. Ku sim kuring
engke dinas pendidikan dititah ngumpulkeun Youtube tentang cerita
Kalimantan, Sulawesi, Papua. Tiap kelas engke aya sound jeung Iayar. Aya
toilet, aya perpustakaan, teu meunang engke budak bulak balik mawa
buku. Bila perlu komponen semua bukuna asupkeun dina anggaran BOS. Budak
ge kudu diajarkeun anatomi tubuh.
Budak oge perlu diajarkeun
kepribadian. Kepribadian wanita diajarkeun, ambeh rasana aya. Dahar ge
kudu diatur. Kudu diet. Ti bareto urang Sunda mah geus diajarkeun diet,
daharna kudu dilobaan dangdaunanana. Istri mah simbolna ge dadaunan,
beubeutian. Lalaki Iambangna sasatoan. Dahareun kudu dijaga, ayeuna keur
dicanangkeun di sakolaan jeung nyalametkeun masyarakat Purwakarta.
Guru kudu mere nilal, lain angka. Angka teh dina ragana, ari nilal mah
eusina. Matak ge guru tong sieun. Budak bangor, tukang jajan, potong
angkana. Nyieun kesepakatan bersama, peraturan kelas.
Jadi, guru
negakkeun materi pendidikan barudak. Ngagerakeun pikiran barudak. Matak
guruna kudu fokus ka munidna. Guru teh wakilna Allah, pikeun nepikeun
elmu. Kudu boga hubungan timbal balik jeung Gusti Allah. Anu loba
kontemplasi, elmuna moal eureun eureun datangna, sabab lengeunna
digerakeun ku Allah, pikiran digerakkeun ku Allah. Aya kakuatan hebat nu
digerakeun ku Allah, Sok, bandingkeun guru ngajar make buku. Tulis
ulang, engkeu dipariksa, muridna fokus atawa henteu, ulangan langsung,
128 . Spirit Budaya Kang Dedi
Ka dituna, pendidikan kudu ngalahirkeun kreativitas.
Sekolah itu adalah pusat peradaban. Jadi budak pas asup ka kelas,
beradab. Kumaha adab ka guru, kumaha adab diuk, kumaha adab ka toilet.
Jadi ku kuring dek dijieunkeun toilet duduk teh sabab jaman ayeuna mah
adabna geus kitu. Kapayuna kedah seeur tanaman obat, aya laboratorium
obat, aya apotek. Sakola kedah masihan ruang perubahan. Di sakola teu
menang aya rangking kelas. Tapi rangking tiap bidang studi. Ulah
dihijikeun sabab budak teh aya prestasi masing-masing. Sakola kudu mere
ruang gerak ka murid-muridna, luyu, minat jeung bakatna. Purwakarta tiis
ceuli herang mata.
129 • Spirit Budaya Kang Dedi
#inspirasikangdedi
Tidak ada komentar:
Posting Komentar