expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Rabu, 13 April 2016

Buku Spirit Budaya Kang Dedi : Bab. Pendidikan Manusia dan Alam
Sampurasun..
Dina UUD 45 geus jelas, pendidikan teh nyaeta mewujudkan manusia Indonesia seutuhnya. Dalam kosmologi kebudayaan, orang Jawa nyebutna ‘sangkan paraning dumadi, keris manjing ka sarangka’ saur tinu simbolisasina perang. Sabab waktu harita, elmu dilambangkeun ku pakakas. Nu pakakasna hebat, eta elmuna luhur. Urang Sunda, neungetkeun diri kana alam jeung lingkunganana. Nyebatkeunana, ‘Congo nyurup kana puhu ‘ eta teh tina falsafah awi. Ari awi teh falsafah pendidikan. Mingkin kolot awi, mingkin gede babaktina ka kulawarga jeung ka masyarakatna Bisa dicirian, mingkin kolot awi, mingkin teu dibaju. Konsepsina eta. Kunaon urang Sundangarekatkeun diri, nyebakeun diri ka alamna? Sabab urang mah boga kayakinan yen jalma nu migusti ka diri teh, nyaeta jalma nu seba ka alamna. Lamun dina falsafah urang Baduy mah, nu panjeung tong diteukteuk, nu alus tong dipakuan. Eta prinsipna. Matak ge nyieun imahna pasti ditalian. Lamun usum gempa, teu rugrug. Sabab eta sebana ka alam.
Lamun pagaweanana, nelayan berarti gumantung kana laut, Iamun jadi tukang tani gumantung kana alamna. Jadi kudu seba diri ka alam. Tapi lamun engke rajana manjing ka kolot tempo gantunkeun alam dunya, tilar dunya pingaraneunana, disebutna teh ngahiang. Nu bener na mah lain ngahiang, raja mangkat ka leuweung, tatapa di leuweung nepi ka maotna. Teu meunang aya kuburanana, ku sabab urang Sunda anti kanu aspek flu sipatna penziarahan. Eta konsepna. Kadieunakeun kunaon di Sunda seeur kuburan? Kumargi pengaruh ti budaya Jawa, budaya Mataram. Budaya Jawa mah, kuburan teh utama pisan.
Kukituna, bertuhannya urang Sunda yaitu mengabdikan diri, menyerahkan diri secara total pada alam. Seren sumeren, Serah bongkokan. Ka Gusti tapi make wasilah. Hubunganna deungan alam dunya pendidikan, lamun hayang manusa Indonesia seutuhna, manunggal atau teu papisah, disebutna simbiosis mutualisme.
Ari Indonesia teh naon? Nagara. Kudu nyebakeun diri jeung alam.
124 . Spirit Budaya Kang Dedi
ku urang ditincakan. Berarti utuh teh kudu jeung taneuhna, caina, panon poena, anginana. Lamun utuh berarti kudu wawuh. Maka pendidikan itu adalah proses pengenalan manusia pada alam.
Matak lahir ilmu IPA, Biologi, Kimia, Fisika. Jadi IPA teh hiji wasilah pikeun ngenalkeun jalma ka alamna. Berarti anak didik urang kudu wawuh ka alamna. Berarti guru kudu mampu nganteurkeun budakna wawuh ka alamna, cinta ka alamna dina pelajaranana. Lamun biologi disebutna ilmu hayat, nu pertama kudu diterangkeun nyaeta ngenaan hayat anu aya dinu dirina. Nu pertama anu dijelaskeun ka budak teh nyaeta anatomi tubuhna heula. Bahasa Sunda teh kaya, kudu jadi kabiasaan disebutkeun. Jadi urang Sunda teh cawokah, ongkah, jujur ucapanana. ieu nu disebut abad keterbukaan. Demokrasi, terbuka tong disumput-sumput. Eta bahasa
• ucapkeun, eta bahasa diteliti, tong malah jadi tabu.
Bahasa Sunda teh bahasa pengetahuan, jelaskan dan sisi pengetahuan, jelaskeun make pikiran pengetahuan. Bahasa Sunda teh aya tingkatan bahasa, kudu digunakeun. Apa yang menjadi spirit, yen bahasa Sunda kudu jadi pengantar pengetahuan. Maksudna, budak kudu wawuh ka dirina, hiji ka anatomi tubuhna, jangkungna sabaraha, golongan darahna, lahirna poe naon, titik Iemah, dahareun nu alergi, guru biologi kudu bisa ngajelaskeun. Orang yang mengenal dirinya akan mengenal Tuhannya.
Guru itu kemudian memberikan rekomendasi pada orang tuanya. Yang kemudian lahir anak-anak yang sehat yang mengenal mataharinya, mengenal udaranya, mengenal airnya, mengenal Tuhannya, jadilah anak anak yang sehat. Naon targetna? Kekuatan pendidikan berkarakter.
125 • Spirit Budaya Kang Dedi
Anak-anak kudu boga spirit, saha nu ngajelaskeun? Guruna. Guruna ngajelaskeun pelajaran kudu nyaho mangfaat jeung diri budak teh naon. Ayeuna, jang naik kelas kudu dapet nilai gede. Aya ujian akhir, jadi sakola teh ngan jang meunang nhiai wungkul, paloba-joba bimbel. Sakola teu mendidik anak sampai akhir.
ini yang saya inginkan, pendidikan berkarakter yaitu pendidikan itu kudu ngahiji manusa jeung alamna, alam lahir jeung alam batin. Otak kiri, otak kanan. Engke mah guru kudu bisa ngarekomendasikeun makan anak-anak ka ibu bapak murid. Ieu nu jadi masalah. Tujuannya ngajadikeun anak-anak cerdas jeung sehat.
Nu kadua, saatos anatomi tubuh, eta budak kudu diajar konsepsi Iingkungan. Ngenal Iingkungan sekitarna. kahirupanana, Budak
kudu balik ka tina asalna. Kudu mantuan bapa jeung indungna dina pagaweanana. Kukituna sakola kudu muka ruang gerak,
misalna pelajaran sakola mantuan indung bapak dina pengabdian. Sakola kudu ngajarkeun praktikna. Budak kudu bangga jeung nyaho pagawean bapa jeung indungna. Kuring mere instruksi, guru
menangkeun budak ngilu ka indung jeung bapana.
Nu katilu, pendidikan nu diudag teh nilai, lain angka. Nilai aya na dinu kualitas. Aya kesalahan dinu sistem pendidikan urang. Ngadopsi pendidikan Barat. Di Barat, budak teu meunang dibentak ku bapana. Di Barat, budak bisa ngalaporkeun bapana mun bapana ngabentak. Di Barat murid teu bisa dicarekan ku guruna, ku sabab negarana ketat. Miceun runtah aya hukumanana, nyiduh masalah, budakna digebuk batur ngambek. Indonesia itu feodal belum demokrasj. Hukumna can tegak. Kudu boga kendall ti indung
catatan
‘SAYA INGIN PENDIDIKAN YANG MENYATUKAN MANUSIA
DENGAN ALAM LAHIR DAN ALAM BATIN.
126 • Spirit Budaya Kang Dedi
harian murid. Kabijakan di sakola teu meunang aya tukang dagang, kudu diancam heula, Engkeu dinaekeun standarisasina, Aya loker tiap kelas. Tahun ayeuna 160 juta, tahun hareup 200 juta harga kelas. Toiletna 25 juta. Di sakola teh teu kudu aya buku paket. Lengkapi perpustakaan kelas.
Ka sakola budak kudu leumpang kudu mulung runtah, ditukeran ku endog jeung susu. Engke di sakola diajarkeun ngelola sampah organik jeung non-organik. Terus engke kuring dek nyieun alat pengurai sampah. lntelektualna diasah terus. Guru tugasna ari aya nu bangor kudu potong nilaina. Teu kudu ngambek.
Ari SD jadi sembilan tahun. Dihijikeunjeung SMPJadI guru SD, SMP SMA teh kudu jadi sadarajat. Ku kituna ieu kudu diwangun ku urang, pendidikan agama jadi pendidikan nilai. Kuring dek nyieun sakola SMK nu aya jurusan kajian fiqih. Biologi, kimia, fisika teh pelajaran agama. Nu diajarkeun ku guru agama teh, fiqih agama.
Tah ieu nu kudu dikembangkeun di dunia pendidikan di Purwakarta. Sakola bade dijadikeun tempat mewah. Engke ka payunna, barudak ka sakola nganggo sapedah. Guru-guruna tenang, pembelajaran di mana mana, budak sarehat, guru sejahtera.
Terus kadieunakeun pendidikan urang ngalahirkeun antrean pengangguran anu panjang. Akibat pendidikan formal, jadi teu sinkron jeung pagawean. Akibat formal teuing, jadi jenuh. Nyanghareupan buku formal, sakola formal, instruksi formal, pendidikan formal, akibatna proses pendidikan jadi formal. Guru-guru neangan seminar lain jeung nyokot elmuna, tapi jeung neangan sertifikatna, jeng keur kenaekan angka kredit formal. Sakola bohong, buku bohong, elmuna ge bohong.
Kasalahan urang sakola teh, cicing di dunya, teu
127• Spirit Budaya Kang Dedi
ngajarkeun elmu dunya. Cicing dina taneuh, teu ngajarkeun elmu taneuh. Jadi budak urang teu ngahargaan taneuh. Budak urang teu diajarkeun angin teh ti mana mimitina, manfaatna naon, kunaon faedahna, naon katangtuanana. Nginum cai, teu diajarkeun cai timana mimitina. Sieun ku Allah tapi hukum dunya teu disebutkeun.
Ngontrol barudak teh tong unggal 6 bulan sakali ku raport. Tapi kuduna dikontrol unggal detik, unggal poe, unggal minggu, unggal bulan, unggal taun. Kukituna aya buku kendali. Teliti taneuh maneh, engkena diteliti unsurna, tangkal naon nu cocok dipelak di dinya, langit di Nusantara dijelaskeun. Ku sim kuring engke dinas pendidikan dititah ngumpulkeun Youtube tentang cerita Kalimantan, Sulawesi, Papua. Tiap kelas engke aya sound jeung Iayar. Aya toilet, aya perpustakaan, teu meunang engke budak bulak balik mawa buku. Bila perlu komponen semua bukuna asupkeun dina anggaran BOS. Budak ge kudu diajarkeun anatomi tubuh.
Budak oge perlu diajarkeun kepribadian. Kepribadian wanita diajarkeun, ambeh rasana aya. Dahar ge kudu diatur. Kudu diet. Ti bareto urang Sunda mah geus diajarkeun diet, daharna kudu dilobaan dangdaunanana. Istri mah simbolna ge dadaunan, beubeutian. Lalaki Iambangna sasatoan. Dahareun kudu dijaga, ayeuna keur dicanangkeun di sakolaan jeung nyalametkeun masyarakat Purwakarta.
Guru kudu mere nilal, lain angka. Angka teh dina ragana, ari nilal mah eusina. Matak ge guru tong sieun. Budak bangor, tukang jajan, potong angkana. Nyieun kesepakatan bersama, peraturan kelas.
Jadi, guru negakkeun materi pendidikan barudak. Ngagerakeun pikiran barudak. Matak guruna kudu fokus ka munidna. Guru teh wakilna Allah, pikeun nepikeun elmu. Kudu boga hubungan timbal balik jeung Gusti Allah. Anu loba kontemplasi, elmuna moal eureun eureun datangna, sabab lengeunna digerakeun ku Allah, pikiran digerakkeun ku Allah. Aya kakuatan hebat nu digerakeun ku Allah, Sok, bandingkeun guru ngajar make buku. Tulis ulang, engkeu dipariksa, muridna fokus atawa henteu, ulangan langsung,
128 . Spirit Budaya Kang Dedi
Ka dituna, pendidikan kudu ngalahirkeun kreativitas.
Sekolah itu adalah pusat peradaban. Jadi budak pas asup ka kelas, beradab. Kumaha adab ka guru, kumaha adab diuk, kumaha adab ka toilet. Jadi ku kuring dek dijieunkeun toilet duduk teh sabab jaman ayeuna mah adabna geus kitu. Kapayuna kedah seeur tanaman obat, aya laboratorium
obat, aya apotek. Sakola kedah masihan ruang perubahan. Di sakola teu menang aya rangking kelas. Tapi rangking tiap bidang studi. Ulah dihijikeun sabab budak teh aya prestasi masing-masing. Sakola kudu mere ruang gerak ka murid-muridna, luyu, minat jeung bakatna. Purwakarta tiis ceuli herang mata.
129 • Spirit Budaya Kang Dedi
‪#‎inspirasikangdedi‬

Tidak ada komentar:

Posting Komentar